„PODRÓŻE Z KLASĄ” -  z klasą VIII!

„Difficult roads often lead to beautiful destinations” -  "Trudne drogi często prowadzą do pięknych miejsc”

W dniach 26-27 września 2024 roku uczniowie klasy VIII SP im. F. Kyci  w Kuryłówce uczestniczyli w wycieczce szkolnej sfinansowanej przez  MEN w ramach projektu „Podróże z klasą”. Celem naszej wycieczki był Ojcowski Park Narodowy, Kraków oraz Wieliczka. Opiekunami na wycieczce byli: pani Barbara Łuszczak, pani Sylwia Dynowiec oraz ksiądz Paweł Franus.

Pierwszy dzień wycieczki dostarczył nam wielu niezapomnianych wrażeń na łonie natury. Udaliśmy się do Ojcowskiego Parku Narodowego. Podczas wycieczki podziwialiśmy malowniczą Dolinę Prądnika. Mogliśmy tam zobaczyć Maczugę Herkulesa oraz  posłuchać  o zjawiskach krasowych, rozpoznawaliśmy niektóre gatunki roślin i drzew. Podziwialiśmy ruiny zamku w Ojcowie, piękne skałki, Bramę Krakowską oraz Źródełko  Miłości. Zwiedziliśmy także Jaskinię Nietoperzy. Wszyscy uważnie słuchali ciekawostek opowiadanych przez  panią przewodnik. Poznaliśmy historię Zamku w Pieskowej Skale, którego nazwa nie pochodzi wcale od pieska, a od imienia Piotr, które kiedyś wymawiano inaczej.  Odwiedziliśmy także muzeum przyrodnicze Ojcowskiego Parku Narodowego, a następnie udaliśmy się do hotelu  na obiadokolację i odpoczynek.

Drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie dawnej stolicy Polski – Krakowa. Najpierw udaliśmy się do dawnego ośrodka władzy -  Zamku Królewskiego. Zwiedzaliśmy także Katedrę Wawelską - miejsce  koronacji licznych królów, ale także    i królewskich grobów  o czym przekonaliśmy się zwiedzając krypty. Niezapomniane wrażenie wywarł na nas  widok miasta  z wieży z zabytkowym Dzwonem Zygmunta, który   mogliśmy dotknąć i wypowiedzieć swoje marzenie ( na pewno  się spełnią). Z wieży Kościoła Mariackiego wysłuchaliśmy hejnału mariackiego. Po mieście oprowadzała  nas pani  przewodnik -  nauczycielka języka polskiego i miłośniczka historii.

Z żalem żegnaliśmy Kraków, gotowi na nowe, niezapomniane wrażenia. Udaliśmy się do  Wieliczki - do miejsca unikatowego, niepowtarzalnego w skali światowej. Zachwyca każdego, kto je odwiedzi. To bezcenny zabytek materialnej kultury światowej, wpisany na Listę Dziedzictwa UNESCO. Mieliśmy okazję zobaczyć wykute  w soli piękne komory, a wśród nich tę najbardziej wyjątkową – Kaplicę św. Kingi, podziemne jeziora i unikalne solne rzeźby. Blisko 3 kilometry krętych korytarzy, prawie 400  schodów do pokonania i zejście na głębokość 135 metrów pod ziemię. Nic dziwnego, że uroki Trasy Turystycznej, głównego szlaku Kopalni Soli „Wieliczka”, podziwiają miliony spragnionych przygód turystów z całego świata. My również tego doświadczyliśmy.

Wieczorem wróciliśmy do Kuryłówki. Będziemy miło wspominać naszą kolejną wspólną wycieczkę.