Z wizytą w Przemyślu

W tym roku szkolnym uczniowie klas piątych postanowili zwiedzić Przemyśl i okolice. 11 czerwca 2024 r. o godzinie 8.15 wyruszyliśmy wraz z naszymi paniami – Katarzyną Stawowy, Sylwią Dynowiec i Grażyną Marczak w podróż. Najpierw udaliśmy się do Krasiczyna. Tam wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy zamek, którego budowę rozpoczął kasztelan przemyski – Stanisław Krasicki w XVI wieku. Dowiedzieliśmy się, że zamek został on zbudowany w formie czworokątu, a w narożach stoją cztery baszty: Boska, Papieska, Królewska i Rycerska (Szlachecka). Zwiedziliśmy je i usłyszeliśmy ich historię. Wiemy już, że w XIX wieku właśnie w zamku w Krasiczynie przyszedł na świat późniejszy kardynał Adam Sapieha (z rąk którego święcenia kapłańskie otrzymał Karol Wojtyła). Byliśmy też w lochach. Strachu było co niemiara. Poczuliśmy klimat dawnych czasów. Wokół rozlegały się jęki więźniów. Potem podziwialiśmy park znajdujący się wokół zamku. Rosną tam niezwykłe okazy roślin. Udało nam się zobaczyć kwiat tulipanowca, miłorząb japoński oraz platan klonolistny.

Następnie udaliśmy się do Przemyśla. Tam zwiedziliśmy Muzeum Dzwonów i Fajek. Na siedmiu piętrach zostały zgromadzone bogate zbiory fajek. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powstają dzwony odlewane przez ludwisarzy w specjalnie przygotowanych formach. Zobaczyliśmy różne dzwony. Największą atrakcją było podziwianie panoramy Przemyśla z wieży widokowej znajdującej się na dachu muzeum. Pan przewodnik objaśniał nam, gdzie znajdują się zabytki tego miasta.

Poszukiwaliśmy też niedźwiadków, znajdujący się w różnych miejscach Przemyśla (wiadomo, że niedźwiedź znajduje się w herbie miasta).

Poznaliśmy historię dzielnego wojaka Szwejka – postaci fantastycznej, mogliśmy się z nim przywitać i zrobić z nim zdjęcie.

W przerwie przed dalszym zwiedzaniem mogliśmy skosztować najlepszych przemyskich lodów (dzięki naszemu panu przewodnikowi, który wskazał nam to miejsce). Pięknie wyglądały i znakomicie smakowały.

Po chwili wytchnienia znów spacerowaliśmy urokliwymi uliczkami Przemyśla, podziwialiśmy piękne kościoły oraz poznawaliśmy ich historie.

Jeszcze najważniejsza sprawa – zakup pamiątek. Oczywiście mieliśmy okazję, by nabyć pamiątki z tego ciekawego miasta.

Stamtąd udaliśmy się do Arboretrum w Bolestraszycach. Tam podziwialiśmy niezwykłe okazy drzew. Zobaczyliśmy wiele ciekawych roślin, mogliśmy podziwiać rozkwitający kwiat lotosu oraz liczne nenufary.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie fortów Twierdzy Przemyśl. Poznaliśmy historię tej budowli (obecnie są tam ruiny). Mieliśmy okazję przejść ciemnymi korytarzami Twierdzy Przemyśl.

Na zakończenie pożegnaliśmy naszego pana przewodnika i wróciliśmy do Kuryłówki.