Graj i ucz się – Minecraft w matematyce

<em>Graj i ucz się – Minecraft w matematyce</em>

Matematyka nie zawsze musi być nudna! Wraz z biegiem czasu i rozwojem edukacji nauczyciele odkrywają nowe sposoby na urozmaicenie nauki. Dzięki projektowi Ograj matmę organizowanym w ramach Laboratorium Przyszłości, nasi uczniowie zapoznali się z ciekawą formą warsztatów. Siedmioosobowa grupa z klasy 6 ( N. Parobek, E. Kyc, A. Kotulska, O. Szczypta, M. Kotuła, D. Abramek, K. Kulec) pod opieką p. M. Wolanin uczestnicząca w kółku matematycznym realizuje projekt polegający na uczeniu się poprzez popularną grę Minecraft.

Minecraft pozwala graczom na budowanie i niszczenie obiektów położonych w losowo wygenerowanym świecie. Potencjalny użytkownik może zbierać surowce i wytwarzać różnorodne przedmioty. Dzięki swojej specyfikacji gra rozwija wyobraźnie oraz kreatywność związaną z obiektami trójwymiarowymi, co powoduje, że jest ona idealnym podłożem do nauki geometrii przestrzennej. Dodatkowo, można ją wykorzystać w innych działach matematyki np. w arytmetyce.

            Celem projektu Ograj matmę jest ukazanie uczniom, w jaki sposób mogą wykorzystać popularną grę do nauki matematyki. Młodzież otrzymała różnorodne zadania do wykonania. Jednym z nich było zbudowanie flagi Polski o rzeczywistych wymiarach i umieszczenie na nich tablic informacyjnych opisujących symbolikę poszczególnych kolorów. Ważnym elementem tego zadania było zwrócenie uwagi na ilość wykorzystywanych bloków. Innym ciekawym wyzwaniem okazało się być stworzenie uproszczonej wersji powszechnie znanej gry Sudoku. Na podstawie załączonego rysunku uczniowie mieli za zadanie zbudować planszę składającą się z czterech kolorowych bloków. Każdy z nich zawierał cztery ramki, w których należało umieścić odpowiednie przedmioty.

            Za pomocą różnych wyzwań uczniowie przekonali się, że nauka matematyki nie musi polegać jedynie na ciągłym rozwiązywaniu zadań. Używając wyobraźni i kreatywności z popularnej gry można stworzyć niesamowite narzędzie edukacyjne.

M.Wolanin