"Zwiedzam, bo warto"

2 czerwca uczniowie klasy  V razem z wychowawcą p. Barbarą Łuszczak oraz p. Jadwigą Marczak Szpyt  pojechali  na długo wyczekiwaną wycieczkę szkolną. Wybraliśmy się  zwiedzać ruiny zamku w Odrzykoniu. Zamek Odrzykoń był miejscem wydarzeń, które zostały później opisane   w “Zemście” Aleksandra Fredry, czyli jednej z najlepszych a zarazem najbardziej znanych polskich komedii. Co ciekawe, w 1828 roku hrabia Fredro poślubił Zofię Jabłonowską, która w swoim posagu wniosła połowę tego właśnie zamku. Poeta, przeglądając stare dokumenty, odnalazł akta procesowe szlachciców spierających się o mur graniczny – Firleja i Skotnickiego. To właśnie one posłużyły jako baza do  napisania “Zemsty”.

Zwiedzanie zamku zaczęliśmy od warsztatów ceramicznych, wykonywaliśmy  gliniane naczynia metodą wałeczkową. Po zakończeniu prac wysłuchaliśmy historii dziejów zamku, zwiedzaliśmy ruiny oraz salę tortur, a także zamkowe muzeum Kolejnym punktem naszej wyprawy był rezerwat przyrody nieożywionej Prządki. Tu czekał nas spacer  wśród piaskowych skał. W tym właśnie miejscu podziwialiśmy ostańce skalne ( niektóre miały 20 m. wysokości). A na deser zwiedziliśmy pijalnię czekolady w Korczynie. Już od samego wejścia powitała nas niesamowicie smakowity zapach czekolady, no i oczywiście musieliśmy spróbować przepysznych lodów.

Do domu wróciliśmy zadowoleni, bogatsi o nowe przeżycia  i doświadczenia.