Innowacja realizowana była w klasie 4b na lekcjach matematyki w oparciu o projekt „oGRAJmatmę”- Laboratoria Przyszłości z Minecraft Education. Projekt wyrósł z przekonania, popartego doświadczeniem z pracy z nauczycielami i uczniami, że ME to wartościowa pomoc dydaktyczna, która pozwala poprzez zabawę w atrakcyjnym dla uczniów środowisku uczyć się matematyki.
Celem projektu była aktywizacja uczniów, pomoc w przełamywaniu wewnętrznych oporów w uczeniu się, jak również odkrywania zdolności i rozwijanie zainteresowań. Program innowacji pedagogicznej zakłada naukę treści matematycznych w sposób przyjazny
i ciekawy, pokazujący wykorzystanie tych treści w życiu codziennym.
W ramach tej innowacji w zostały przeprowadzone następujące wyzwania z projektu oGRAJmatmę:
- Skrzyni pakowanie,
- MotyLove,
- π –day w Minecraft - wykonane z okazji Święta Liczby π,
- Serce i Love (wyzwanie walentynkowe),
- Flagi budowanie – wyzwanie wykonane na Święto Flagi,
- Grządek obsadzanie – wyzwanie na podsumowanie działu ułamki,
- Wielkanoc w krainie sześcianów,
- Sudoku i Sudoku 3D,
- Zakodowane zwierzęta,
- Zaszyfrowana mozaika.
Uczniowie zrealizowali również swoje własne wyzwania, gdzie projektowali i kodowali wymyślone przez siebie zadania dla kolegi/koleżanki. Każde wykonane wyzwanie zostało opisane w sprawozdaniu i umieszczone na stronie projektu.
Innowacja pedagogiczna Odkrywamy matematyczną moc Minecrafta” przyniosła pozytywne rezultaty, a założone cele zostały osiągnięte. Zajęcia okazały się atrakcyjne, a czwartoklasiści
z dużym zaangażowaniem w nich uczestniczyli.
Spotkanie podsumowywujące projekt odbyło się 29 czerwca w Warszawie w Liceum Artes Liberales. Omówione zostały na nim roczne efekty pracy nauczycieli i uczniów biorących udział w projekcie. Według nauczycieli, którzy uczestniczyli w warsztatach podsumowujących dzięki projektowi zadziała się realna zmiana.
Zmiana :
- w podejściu ucznia do postrzegania matematyki
- w odkryciu przez nauczycieli matematyki Minecraft Education jako pomocy
w codziennym warsztacie pracy - w budowaniu pozycji innowacyjnego nauczyciela w szkole
- w budowaniu poczucia wartości uczniów i odkrywaniu ich pasji i talentów
- w doskonaleniu pracy zespołowej uczniów i umiejętności rozwiązywania problemów
- w pedagogizacji rodziców w kontekście zastosowania gier w edukacji
- w postrzeganiu przez dyrektorów szkół Minecraft Education jako wsparcia
w budowaniu marki szkoły.
Ogromne podziękowania za inspirację i wartościową współpracę składamy koordynatorce całego projektu Barbarze Dubieckiej-Kruk
Maria Wolanin