Podsumowanie innowacji „Odkrywamy matematyczną moc Minecrafta” w ramach II edycji projektu "Ograj matmę".

Innowacja realizowana  była w klasie 4b na lekcjach matematyki w oparciu o projekt „oGRAJmatmę”- Laboratoria Przyszłości z Minecraft Education. Projekt wyrósł z przekonania, popartego doświadczeniem z pracy z nauczycielami i  uczniami, że ME  to wartościowa pomoc dydaktyczna, która pozwala poprzez zabawę w atrakcyjnym dla uczniów środowisku uczyć się matematyki.

Celem projektu była aktywizacja uczniów,  pomoc w przełamywaniu  wewnętrznych oporów w uczeniu się, jak również odkrywania zdolności i rozwijanie zainteresowań. Program innowacji pedagogicznej zakłada naukę treści matematycznych w sposób przyjazny
i ciekawy, pokazujący wykorzystanie tych treści w życiu codziennym.

W ramach tej innowacji w zostały przeprowadzone następujące wyzwania z projektu oGRAJmatmę:

  • Skrzyni pakowanie,
  • MotyLove,
  • π –day w Minecraft - wykonane z okazji Święta Liczby π,
  • Serce i Love (wyzwanie walentynkowe),
  • Flagi budowanie – wyzwanie wykonane na Święto Flagi,
  • Grządek obsadzanie – wyzwanie na podsumowanie działu ułamki,
  • Wielkanoc w krainie sześcianów,
  • Sudoku i Sudoku 3D,
  • Zakodowane zwierzęta,
  • Zaszyfrowana mozaika.

Uczniowie zrealizowali również swoje własne wyzwania, gdzie projektowali i kodowali wymyślone przez siebie zadania dla kolegi/koleżanki. Każde wykonane wyzwanie zostało opisane w sprawozdaniu i umieszczone na stronie projektu.

Innowacja pedagogiczna Odkrywamy matematyczną moc Minecrafta” przyniosła pozytywne  rezultaty, a założone cele zostały osiągnięte. Zajęcia okazały się atrakcyjne,  a czwartoklasiści
z dużym zaangażowaniem w nich uczestniczyli.

            Spotkanie podsumowywujące projekt odbyło się 29 czerwca w Warszawie w Liceum Artes Liberales. Omówione zostały na nim roczne efekty pracy nauczycieli i uczniów biorących udział w projekcie. Według nauczycieli, którzy uczestniczyli w warsztatach podsumowujących dzięki projektowi zadziała się realna zmiana.

 Zmiana :

  • w podejściu ucznia do postrzegania matematyki
  • w odkryciu przez nauczycieli matematyki Minecraft Education jako pomocy
    w codziennym warsztacie pracy
  • w budowaniu pozycji innowacyjnego nauczyciela w szkole
  • w budowaniu poczucia wartości uczniów i odkrywaniu ich pasji i talentów
  • w doskonaleniu pracy zespołowej uczniów i umiejętności rozwiązywania problemów
  • w pedagogizacji rodziców w kontekście zastosowania gier w edukacji
  • w postrzeganiu przez dyrektorów szkół Minecraft Education jako wsparcia
    w budowaniu marki szkoły.

Ogromne podziękowania za inspirację i wartościową współpracę  składamy koordynatorce całego projektu Barbarze Dubieckiej-Kruk

Maria Wolanin