PODSUMOWANIE OBCHODÓW TYGODNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO W NASZEJ SZKOLE

PODSUMOWANIE OBCHODÓW TYGODNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO W NASZEJ SZKOLE

„ A nade wszystko szanuj mowę swą ojczystą,

                                                                                          nie znać języka – hańbą oczywistą”

(F. K. Dmochowski)

 „Mowa jest źródłem nieporozumień” i żeby te nieporozumienia zdarzały się jak najrzadziej, po raz kolejny w naszej szkole świętowaliśmy Tydzień Języka Polskiego. Dla każdego coś… i w każdym dniu coś… Językowe potyczki zaczęliśmy 21 marca,  a do językowej mety dobiegliśmy 25 marca bieżącego roku .
W tych dniach nasza szkoła stała się centrum promocji języka ojczystego.

W Szkolnym Konkursie Poprawności Językowej pt. „ Mówię i piszę po polsku”  uczniowie rozprawiali się
z najczęściej popełnianymi błędami językowymi: w chłodne popołudnie założymy swetr czy sweter, mamy wyglądać elegancko czy elokwentnie, a może należałoby się cofnąć, nie, nie do tyłu, no i jeszcze perełka:
w cudzysłowie czy  w cudzysłowiu?  Proste?  Dla niektórych na pewno! Udowodnili to zwycięzcy konkursu:

Aleksandra Dziechciarz, Wiktoria Kotulska (kl.8b) -I miejsce (ex aequo)

Adam Pawelec (kl.8a) - II miejsce

Zofia Szpetnar (kl.6a) - III miejsce

 

Do rozwiązania były nie tylko dylematy językowe, ale również ortograficzne! Dyktando poprawnościowe pisane było w 2 kategoriach: uczniowie klas 4-6 i 7-8.

Tytuł „Mistrza Ortografii” dla uczniów klas IV-VI zdobyli:

Ksawery Maszewski (kl.6a) - I miejsce

Miłosz Kotuła (kl.5a)- II miejsce

Krzysztof  Bucior (kl.4a)- III miejsce

Tytuł „Mistrza Ortografii” dla uczniów klas VII-VIII uzyskali:

Adam Pawelec (kl. 8a) - I miejsce

Agata Pierczyk (kl. 8a ) - II miejsce

Alicja Zdeb (kl. 8b) - III miejsce

Kolejnym, ciekawym pomysłem na przybliżenie uczniom piękna języka była lekcja    w formie escape room: „W Krainie Lingwistyki”. Wędrując przez rozmaite królestwa, uczniowie rozwiązywali zagadki z różnych dziedzin języka: frazeologii, fleksji, składni, ortografii i poezji, a słodkie nagrody motywowały do pracy najmocniej.  

Najciekawsze były jednak dla wszystkich stoiska z grami i zabawami językowymi. Można było zagrać w „państwa – miasta”, kółko krzyżyk, 5 sekund, ortograficzne dooble, rebusy, domino… a wszystko w wersji polonistycznej. Najzabawniejsze były jednak łamańce językowe – chyba każdemu sprawił kłopot pewien poczmistrz z Tczewa i wyimaginowana gżegżółka. Przy stoiskach również czekały nagrody: słodycze i polonistyczne gadżety (zakładki, długopisy, kolorowanki).  

Piękno języka to również jego historia, a najważniejszym wynalazkiem człowieka jest pismo. Od rysunków naskalnych w jaskini w Lascaux, przez tabliczki gliniane, hieroglify, pismo łacińskie, hebrajskie i arabskie po współczesne emotikony – to wszystko można było zobaczyć na  wystawie „Piszę, bo mogę”. Ciekawostki językowe oraz te, które związane są z naszymi pisarzami i poetami,  zostały przedstawione na gazetce w holu szkoły.

Tydzień Języka został przygotowany przez zespół polonistów: Małgorzatę Kordas, Grażynę Marczak, Joannę Serkiz i Małgorzatę Sztyrak.   

Joanna Serkiz, Małgorzata Kordas